måndag 27 april 2009

Pojken som kallades det

Jag har läst Pojken som kallades 'det' av Dave Pelzer.
Det är en verklighetsbaserad bok som handlar om hur David växer upp på sjuttiotalet, och hur hans kärleksfulla mamma plötsilgt ändrar sin syn på honom och bestämmer sig för att frysa ut honom från familjen. Han blev slagen av sin mamma och fick jobba som hennes slav, medans hans äldre bröder och hans nyfödda lillebror blev behandlade precis som vanligt. David fick inte äta mat tillsammans med 'familjen' och tillslut fick han inte äta någon mat alls. Han hade särskilda sysslor som han var tvungen att göra, han fick inte åka bil till skolan, hans kläder blev tvättade en gång om året. När han var en 'dum' pojke, så blev han slagen gul & blå. Brutaliteten från hans mor är verkligen hemsk och skrämmande. Hon hittar hela tiden på nya 'lekar' för att skada David, han är verkligen nära döden flera gånger och jag är förvånad att han klarade av det. Han var ju typ som familjens hund! Fick bo i källaren och sova på något som skulle likna en säng men var inte i närhetan av att få kallas för säng. Han fick sitta där nere helt ensam i mörkret och inte se soljus på flera dagar.

En otroligt hemsk bok som är värd att läsa!

4 kommentarer:

stinaalmgrund sa...

Boken är helt klart läsvärd tkr jag med :)

Henrik. S sa...

väldigt deprimerande bok

Lindstrôm sa...

Boken fick mig att uppskatta livet mycket mer! Sån uppväxt är inget barn värd och sådan mor är bland det värsta jag läst. Dave är en riktig kämpe och förtjänar en mycket bättre barndom.
Håller med dig Fiaa om att dina intryck på boken stämmer in helt.Hemsk historia och man ser verkligen livet på ett annant vis enligt mig efter man läst denna bok.Tycker att boken borde läsas för att den är mycket bra och ytterst spännande!

Anonym sa...

Jag kunde inte sluta läsa boken när jag väl började. Hur hemsk som helst!