måndag 27 april 2009

Sweety Baby Cookie Honey

Sweety Baby Cookie Honey är en 50-tals roman av Freddie Gershon. Rock 'n' Rollen har just kommit till Amerika vi får följa bl.a Richard Feuersteins resa till att bli Rick Firestone. Man hinner också få ta del av "Den himmelska Hedy Harlowe".

Berättelsen tar fart 1957 med Richard och hans mammas strävan att försöka få någon att få upp ögonen för Richards otroliga talang, pianospel. Han låter fingrarna leka fritt på tangenterna och nya rytmer och melodier växer fram ur honom utan någon som helst ansträngning. Till slut lyckas de få en man vid namn Jack Black att lysna på honom, och han får äntligen chansen att visa vad han går för och inom inte allt för lång tid, har Rick Firestone växt fram.

Många stjärnor föddes under 50-60 talen i Amerika. T.ex Elvis, Beatles, Janis Joplin och många fler nämns i boken, även Dwight Sharon och Derek Robertson. I den här branschen är det droger som gäller och det blir lätt för mycket. Rick ägnar sig dock inte åt knarket, utan är helt fokuserad på sitt piano och sin musik - till en början.

Boken börjar riktigt bra, men när man kommer en bit in i boken märker man tydligt att Freddie Gershon vet vad han skriver om. Konstigt vore det ju annars, då han är en av musikbranschens mest välkände advokat. Han kan det nog till och med lite för bra för att man ska förstå hur det fungerar. Mittendelen av boken består mest av advokatstjafs hit och dit, skivkontrakt hit och royalities dit. Jag tapade läslusten totalt när jag läst en bit och insåg att jag faktiskt inte förstod ett dugg av vad jag läste om. Men mot slutet av boken blir det bättre igen och säcken knyts ihop på ett ganska bra sätt. En liten tår smög sig till och med fram på de sista sidorna och på det stora hela var nog boken ganska okej. Men inget jag skulle läsa igen.

4 kommentarer:

irene-desperation sa...

Bra skrivet!

irene-desperation sa...

Om du tycker om Jerry Lee så ska du verkligen läsa hans självbiografi!!!! Skitbra är den! :O

Anonym sa...

läste inte du en bok om Cash också Irene? ;) Var den bra?

Idap sa...

Håller med Irene, bra skrivet! :)

Jag har boken om Cash! :D Har länge tänkt "den ska jag läsa" men aldrig riktigt kommit igång :p