måndag 11 maj 2009

Da Vinci koden






Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Det är den franska polisen som ringer. Det har skett ett brutalt mord på Louvren och man har funnit ett märkligt chiffer intill kroppen, det är därför man behöver Robert Langdons hjälp att lösa gåtan, han är nämligen en historieprofessor och forskar i symboler.

Men Robert är ovetande om han i själva verket är huvudmisstänkt. Sophie Neveu, den franska polisens kryptograf, kommer för att hjälpa Robert i hopp om att han ska finna sanningen om vad som egentligen hänt.

Detta leder till gåtor och ännu mera gåtor vilket i sint tur resulterar i en jakt på den heliga Graal.



Denna bok tycker jag är mycket bra. Det är en bok som i grund och botten handlar om konspirationsteorier. Den skildrar kyrkans tolkning på den helige Graal. Kyrkan säger sig vara säkra på att det var en bägare vilken Jesus och de tolv lärljungarna skulle ha druckit ur vid den sista nattvarden. Dan Browns tolking grundar sig på att den helige Graal egentligen skulle ha varit en kvinna, vilken nämner jag inte.

Man får dock ta allt detta med en nypa salt, detta är som sagt en äventyrsroman.

Jag rekomenderar denna bok väldigt starkt, dels för handlingen och dels författarens sätt att skriva.

1 kommentar:

Idap sa...

Låter bra ju. Har du sett filmen? Många säger att den är hur dryg som helst så jag har inte orkat ta mig tid och kollat på den. Boken är kanske bättre?