tisdag 26 maj 2009

IT

"IT", eller "DET" som den heter översatt till svenska, är en rysare skriven av Stephen King 1986 som sedan 1990 blev en film. Det är filmen som jag har sett så några uttalanden om boken kan jag tyvärr inte göra.

Filmen utspelar sig till en början i staden Derry där det börjar hända underliga saker som att barn blir mördade under okända förhållanden. Mike, en man som bor och jobbar på ett bibliotek där, börjar ana att något som hände honom när han var ung har kommit tillbaka. Till en början får man inte veta vad det är som har hänt honom, man får bara reda på att det fanns något som kallades "IT" .

Mike samlar ihop alla sina barndomsvänner som har flyttat ifrån staden för att berätta att "IT" har kommit tillbaka, under tiden de åker dit får man veta vad som egentligen hade hänt dem när de var yngre. Mycket av det som händer i filem rör då förstås clownen Pennywise. "The lucky seven" (sju med tur) som de sju vännerna kallade sig när de var små träffas då igen i sin barndomsstad för att reda ut alla hemska saker som har hänt och händer i staden.

Blev ni nu nyfikna på att ta reda på vad "IT" egentligen är tycker jag ni ska se den, för mer om denna film kommer jag inte att berätta för då blir den inte lika spännande om ni ska se den. Jag kan anta att de flesta redan har sett den eftersom det var ganska länge sen den var gjord, men ett tips om man inte har sett den och vill det är att inte ta reda på för mycket information om den. För jag tyckte filmen blev mycket bättre när man bara satte sig och såg filmen fast man egentligen inte visste vad det var för något man hade stoppat i DVD:en, annars så sitter man ju där och väntar på att det som man har läst om ska hända och då blir det ingen riktig skräckfilm =)

Det här är ju en rysare men jag tyckte nog personligen att den mest var lite "psykad" och konstig, menmen det är väl Stephen King i ett nötskal det. Jag har inte sett så många av hans andra filmer, förutom Creepshow, men jag har hört att de också ska vara lite annorlunda. Filmen är ju som sagt lite läskig men emellan alla monster kommer det att även några stänk humor vilket gör att man också kan få sig ett skratt, det gör att allting inte blir så dyster och det tycker jag är bra.

Filmen kan jag rekommendera till de som är förtjusta i lite överdrivna skräckfilmer som ger ett litet intryck av fantasy. Personligen tyckte jag filmen var bra, och jag kan säga att gillade man clowner innan man såg filmern så kommer de inte vara lika trevliga efteråt...

2 kommentarer:

Idap sa...

haha, jag vill se överdriven skräck! tror jag ;) hihi.. Du tyckte den va bra ja, de ser ja ju :) Jag gillar inte clowner så de spelar nog inte så stor roll för mig ;) haha.. Bra skrivet!

Ida sa...

Haha, får ta och se den någon gång då ;) Ja jag gillade den.. :P Tack :)