måndag 4 maj 2009

Sommarsystrar

Jag har läst romanen Sommarsystrar av Judy Blume.


Victoria och Caitlin träffas första gången när de är tolv år. Två helt olika tjejer med vitt skilda bakgrunder som har hela livet framför sig. Caitlin är framåt och med vass tunga. Victoria försiktig och blyg. Under många år kommer de att tillbringa somrarna tillsammans i Caitlins fars sandiga hus där en djup vänskap och förtrolighet växer fram.

Det här var en typisk "jaha"-bok. Inte bra, inte dålig, inget speciellt helt enkelt. Jag tyckte den var bra från början, skildringen av Victoria och Caitlin som nyfunna vänner och tonåringar kändes äkta och väckte intresse, men den tappade mot slutet. De sista kapitlen var precis som om författaren fått tidsnöd eller pappersbrist, för tempot gick i 180 och var varken trovärdigt eller särskilt bra. Enligt mig är det helt klart en läsvärd bok och jag rekomenderar den för er som vill ha en lättläst bok. Jag ger den 3,5 av 5.

Inga kommentarer: