måndag 25 maj 2009

En oväntad semester


Jag har läst boken En oväntad semester av Marian Keyes, en irländsk författare som skriver om en ovanlig tjej vid namn Rachel som lever storstadslivet i New York.


Rachel vaknar upp en dag på sjukhus utan att veta varför och hur hon hamnat där. Arbetslös och enligt hennes föräldrar drogberoende skickas hon några dagar senare till ett rehabiliteringshem på Irland som kallas Klostret som till en början anses som en bekvämlighet för Rachel, som innefattar fullproppat med drogmissbrukande kändisar, spa behandling och hälsosam kost.

Men Klostret är allt annat än vad Rachel både hört och tänkt sig och efter många verbalt torterande gruppmöten så bryter hon ihop. Eftersom Rachel inte anser sig själv vara drogmissbrukande så anser hon att någon hjälp inte behövs och läsaren får följa Rachels sin kamp mot sig själv och de andra på Klostret medan man får följa Rachels liv som hon levde innan Klostret.

Marian Keyes är ett geni. Boken är väldigt bra och författaren använder ett språk som gör att det blir roligt att läsa. Om man lägger märke till smådetaljer och tänker tillbaka på sättet hon beskrivs framträda på, om man "läser mellan raderna" så kan man förstå vissa saker. Men dessa tänker jag inte avslöja om du funderar på att läsa boken, vilket jag rekommenderar. "Rachels" tankar och funderingar är sådana som man själv kan känna igen sig i om småsaker och författarens sätt att beskriva saker är mycket underhållande.

Jag har nog aldrig suttit och småfnittrat och blivit så välmående av en bok förr och jag ska sluka i mig de andra böckerna som hon skrivit som t.ex. Å andra sidan och Vattenmelonen.

Inga kommentarer: