måndag 25 maj 2009

Möss och människor

Jag har både läst boken och sett filmen Möss och människor, eller Of Mice and Men som den så fint heter på engelska. Boken är skriven av John Steinbeck och filmen regisserad av Gary Sinise, baserad på John Steinbecks bok såklart.

Handlar om två fattiga män som har en framtidsdröm om att få sig en egen farm där de kan göra som de själva vill. George Milton spelas av Gary Sinise själv och Lennie Small spelas av John Malkovich. George är spinkig och smart, och han har lovat att ta hand om Lennie som är stor och stark men har en fyraårings förstånd. Lennie gillar att smeka på mjuka saker och däribland kaniner och det är ett återkommande ämne igenom hela berättelsen vilket ofta ger problem.

Lennie har mycket svårt att minnas viktiga saker. Efter vägen till farmen där de ska arbeta bestämmer de sig för att övernatta. George berättar då för Lennie att han ska återvända till den platsen om något händer på farmen och Lennie upprepade det många gånger för att han skulle komma ihåg det. George har ett sätt att se till att inget kommer att hända då han hotar Lennie med att om han gör något dumt så får han inte sköta kaninerna när de får deras efterlängtade farm.

De får börja jobba på farmen nästa dag och lär sig snabbt vilka de kan lita på och vilka de ska hålla sig undan. Chefens son, Curley, är en sådan man ska hålla sig borta från eftersom han inte gillar stora killar är det extra viktigt att Lennie håller sig borta så att det inte blir bråk, men det blir det tillslut ändå och Lennie krossar Curleys hand efter ett par slag i ansiktet. Curley har även en fru som flörtar med alla, hon får upp ett intresse för Lennie då hon inte vet att han är efterbliven utan bara ser vilken stark och duktig arbetare han är. ¨

En dag händer det något hemskt. Lennie försöker bara få tyst på henne och då händer det en sak som han inte ville skulle hända, nu skulle George bli arg men framför allt, Lennie skulle inte få sköta kaninerna. Eftersom Lennie för en gång skull kommer ihåg platsen han skulle gå till om något hände skyndar han sig dit och där möter George upp honom senare. Slutet är mycket tragiskt och man kan lätt fälla en liten tår eller två. "The american dream" har snabbt förvandlats till "the american nigthmare".

Rekommenderar både boken och filmen då de är mycket bra och filmen har med det mesta av det boken berättar! En klassiker som verkligen är läsvärd/sevärd och man tar sig igenom boken på några dagar. Jag har läst boken på både svenska och engelska och även sett filmen ett antal gånger, och den är fortfarande lika bra! Jag älskar den.






6 kommentarer:

Daniel sa...

Lika fattiga som jag med liknande öde - ska läsa!

Anonym sa...

Jag borde nog också läsa den, den verkar bra. & om jag väljer att läsa den på engelska kan ju du hjälpa mig med alla dialektuttryck t.ex "fatta de lan" HAHA.
<3

Lisa sa...

Den verkar bra, kanske får ta mig tid att läsa den någon gång framöver?? :D<3

Idap sa...

Daniel: Hah, låter ju lite jobbigt det där du.. men verkligen, tycker du ska läsa, den är jätte bra! :)

lindahl: Hah, japp jag ska hjälpa dig med alla möjliga kluriga fraser som är dialekt om du väljer den engelska versionen! haha.. Men den är bra så det är bara att slänga sig ner i boken, läsa, skratta och gråta! :D <3

Lisa: Gud ja, en av de bästa jag har läst! Jag skulle kunna läsa den igen faktiskt, men på svenska så jag slipper all dialekt översättning ;) haha.. Men den är varmt rekommenderad att läsa! <3

Anonym sa...

Hahahah

Anonym sa...

Knullar mig snygging