måndag 25 maj 2009

Twilight

Jag har nyligen läst boken Twilight, den första av de fyra böckerna ur The Twilight- saga. Boken är skriven av Stephanie Meyer och heter på svenska Om Jag Kunde Drömma (konstig översättning?) Men jag läste den i alla fall på engelska. Jag såg filmen Twilight först och blev helt till mig av lycka. Den var så bra så jag var tvungen att läsa boken också. Jag blev helt inne i den och läste ut den efter 3 dagar.

Twilight som är en romantisk thriller handlar om 17-åriga Bella Swan som flyttar från det soliga Phoenix, Arizona för att bo med sin pappa i den lilla staden Forks i nordvästra delen av delstaten Washington ( den regnigaste orten i hela USA) . I den nya skolan får hon snbbt nya kompisar och en dag i matsalen så får hon upp ögonen för den vackre och stilige Edward Cullen. Det första mötet mellan Bella och Edward blir väldigt konstigt och när Edward mirakulöst räddar Bella från att bli mosad av en bil så börjar hon att fundera. Efter ett tag får Bella en obehaglig vetskap: Edward Cullen är en vampyr och hon är upp över öronen kär i honom...

Boken/ filmen låter inte så bra när man beskriver den, man tänker kanske att en bok/film om vampyrer kan ju inte vara så bra men man blir verkligen positivt överraskad. Så jag rekomenderar verkligen att läsa denna bok även att se filmen. Dock så kan jag tipsa om att läsa boken först då man kanske kan bli lite, lite besviken på filmen (men inte nödvändigtvis). Boken skiljer sig en aning från filmen då den är mer detaljrik (såklart) och är mer romantisk. Skådespelarna i filmen är helt utmärkta ur alla perspektiv och Robert Pattinson som spelar Edward Cullen ser fruktansvärt bra ut. Men så ska man ju inte heller glömma bort karaktären Bella Swan som spealas av vackra Kristen Stewart.




1 kommentar:

Idap sa...

Twilight är jävligt bra! har dock bara sett filmen men boken är säkert också grym :)