måndag 25 maj 2009

Harry Potter och dödsrelikerna

Harry Potter och Dösrelikerna är den sista av sju böcker skrivna utav JK Rowling. Handlingen skiljer sig lite från tidigare böcker då det varit spännande, men ändå ganska oskyldigt. I sjätte samt sjunde boken skriver Rowling mycket råare och tar ut svängarna ordentligt på alla ledder.

Är man en Potter-fanatiker som jag är, skär det ordentligt i hjärtat när den ena kända karaktären efter den andra dör och försvinner. Efter att ha läst sju böcker och tillbringat otaliga timmar tillsammans med Harry, Ron, Professor Dumbledor m.fl känns det som att man fått någon slags relation med dem allesammans.

Harry har lämnat Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, för att leta efter horrokruxer. Lord Voldemort har delat upp sin själ i sju olika delar varav sex stycken av dom i horrokruxer och den sjunde är honom själv. För att Harry ska kunna döda Lord Voldemort måste han förstöra alla sex horrokruxer och Voldmort själv.

Tänker inte nämna så mycket mer handling för jag tycker att ni verkligen ska läsa de här böckerna och ta reda på det själv om ni inte redan gjort det. När man väl börjar läsa kan man inte sluta och man lever sig verkligen in i boken. Filmerna tycker jag också är jättebra, något besviken på den femte, Harry Potter och Fenixordern.

15 juli har Harry Potter och Halvblodprinsen biopremiär, gissa vem som ska se den!

4 kommentarer:

Idap sa...

Bra skrivet tjejen! Sugen på att se den faktiskt! (: <3

Anonym sa...

tack! Vi går och ser på den till sommaren :D <3

Idap sa...

Ja, det tycker jag att vi gör - LÄTT! :D <3

Jenny sa...

Jag har varit som besatt av Harry Potter böckerna i flera år,och det känns så konstigt att JK Rowling inte kommer skriva några fler om HP. Men ett plus är att den sista boken kommer bli uppdelad i 2 filmer!(så jag har nått att vänta på)bra tycker jag,så att det mesta av handlingen i boken kommer med i filmerna:)