måndag 4 maj 2009

Gömda - Liza Marklund.

Jag läste Gömda av Liza Marklund.

Jag har aldrig känt sånt vrede samtidigt som jag läst en bok.
Det är sådana här böcker som får en att vilja klå upp varenda kille som finns, okej nej där tog jag i. Men jag kan garantera att man inte lämnar denna bok oberörd i alla fall.

Denna bok handlar om Mia som är en helt vanlig svensk tjej som träffar denna fantastiska man som tar henne med storm med sina svarta ögon och utlänska kultur.
Han börjar sakta men säkert bryta ner hennes självförtroende och begränsar hennes frihet allt mer.
De skaffar ett barn, en flicka, som också tar stryk av sin faders sätt att behandla modern, som vid den tiden är både fysiskt och psykiskt.
Efter några år träffar Mia Anders som ställer upp för Mia i vått och tort och gör allt för att försvara Mia och hennes barn mot den (antagligen) sjuke mannen som vägrar att lämna dem ifred.
De söker hjälp hos kommun och myndigheter, som påstår att de inget kan göra, de föreslår till slut att familjen måste fly utomlands. De ställs inför stora val och tvingas bryta nästan all kontakt med sina familjer och vänner.

3 kommentarer:

Lindstrôm sa...

Har läst denna bok även jag!
Hemsk historia och en välldigt spännande bok.
Läste ur den ganska snabbt då den var intressant och man blev verkligen helt såld till den.
Skulle velat ha boken längre så slutet kunde dras ut på men var en välldigt bra bok :) 8/10

Anonym sa...

Det här verkar vara en väldigt skojig sida med mycket låga anspråk på sanningshalt ! Eller är det bara ironi helt enkelt ?

Unknown sa...

För sanningshalten ansvarar varje inläggs respektive författare, men läsare uppmanas självklart att diskutera, resonera eller rent av ifrågasätta tolkningen som framställs.