onsdag 20 maj 2009

Jag Överlevde

Våren 2008 hälsade Mietek Grocher på den skola där jag gick och vi som då gick i 9:an fick höra hans föreläsning om hur han överlevde andra världskriget. Han berättade till en början hur hans familj hade det innan kriget bröt ut ända fram tills den splittrades efteråt.

Innan vi gick ifrån föreläsningen berättade han även att han hade skrivit en bok om den hemska händelsen, jag bestämde mig för att köpa boken eftersom jag tyckte han var intressant att lyssna på så antog jag att boken också kunde vara bra.

I boken får man läsa om alla koncetntrationsläger han hade varit i och om alla de andra hemska platser han hamnade på under resans gång. Man får också läsa om hur grymma endel människor kan vara, till exempel de som jobbade på lägren, och att det även finns väldigt snälla människor som hjälpte Mietek och hans familj.


Efter jag hade läst boken kom jag fram till att den var minst lika bra som föreläsningen. Boken innehöll ungefär samma saker som han hade berättat om på föreläsningen fast det var mer utvecklat och detaljerat i boken, vilket gjorde att den blev ännu bättre. Det enda som jag kan tycka är lite synd är att boken är lite rörig, men det kan vara för att han skrev den när han var äldre eftersom han inte orkade "riva upp" det hela och skriva en bok när han var yngre. Jag kan definitivt rekommendera den här boken, iallafall om man är intresserad av andra världskriget för man får verkligen en bra översikt om hur hemskt det var.

4 kommentarer:

Idap sa...

Det låter som en bra bok. Man kanske ska ta sig tid att läsa den någon gång? :p

Ida sa...

Ja det tyckar jag, en sån bok som kan vara ett par kvällar :)

Anonym sa...

Så otroligt hemsk bok, men verkligen värd att läsa. Man fattar ju inte att det verkligen hänt på riktigt!

Ida sa...

Ja den är att bra, men visst är det verkligen svårt att förstå hur något sånt kan ha hänt.